School en een bijbaan
Het is een veelvoorkomend probleem dat ik als planspecialist vaak tegenkom: leerlingen die moeite hebben met het combineren van school, een bijbaan en sociale activiteiten. Ze willen alles doen, maar raken overweldigd door de hoeveelheid taken en afspraken. Het resultaat?
Lees de blogWaarom lukt gamen wel, maar plannen niet?
Als planspecialist krijg ik vaak de vraag: “Waarom kunnen pubers urenlang gamen, maar lijkt plannen een onmogelijke opgave?” Het is een herkenbare situatie: een leerling vergeet zijn huiswerk of stelt leren uit, terwijl diezelfde leerling moeiteloos complexe strategieën onthoudt en samenwerkt in een videogame. Wat maakt dat gamen wél lukt, maar plannen niet? Laten we samen in de wereld van het puberbrein duiken.
Lees de blogWat de wetenschap ons vertelt over het puberbrein en plannen
Veel ouders en docenten merken dat pubers moeite hebben met het organiseren van hun schoolwerk en plannen. Sommigen geloven dat hun hersenen nog niet voldoende ontwikkeld zijn om dit goed te doen, terwijl anderen denken dat pubers, met de juiste begeleiding, wel degelijk kunnen leren plannen.
Lees de blogDe Kracht van leren Plannen voor Leerlingen met ASS en ADHD in het VO
Voor leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in het voortgezet onderwijs is plannen geen vanzelfsprekende vaardigheid. Waar andere leerlingen vaak intuïtief leren omgaan met agenda’s, deadlines en het prioriteren van taken, hebben leerlingen met ASS en ADHD vaak extra hulp nodig om deze vaardigheden te ontwikkelen.
Lees de blog