Het is een veelvoorkomend probleem dat ik als planspecialist vaak tegenkom: leerlingen die moeite hebben met het combineren van school, een bijbaan en sociale activiteiten. Ze willen alles doen, maar raken overweldigd door de hoeveelheid taken en afspraken. Het resultaat? Schoolwerk blijft liggen, de stress stapelt zich op, en leerlingen voelen zich uitgeput. Maar met de juiste begeleiding kunnen ze leren om wél overzicht te creëren en balans te vinden.
Het verhaal van Daan
Daan, 16 jaar, kwam bij mij terecht via zijn mentor. Hij zit in 4 havo en werkt drie avonden per week in een supermarkt. Daarnaast voetbalt hij op vrijdagavond en heeft hij wedstrijden in het weekend. Hij klaagde dat hij geen tijd had voor zijn schoolwerk. Zijn cijfers zakten, en zijn ouders maakten zich zorgen.
Toen ik met Daan in gesprek ging, werd al snel duidelijk dat hij zijn week puur liet bepalen door vaste afspraken, zoals werk en voetbal. Zijn huiswerk kreeg geen plek in zijn agenda. Hij besloot vaak pas op het laatste moment wat hij die dag ging doen, en dat was meestal geen schoolwerk.
Ik stelde hem de vraag: “Wat als je vooruit plant? Zou je dan meer rust ervaren?” Daan gaf aan dat hij dat nog nooit had geprobeerd, maar dat hij bereid was het te proberen.
Een week in kaart brengen
We begonnen met een overzicht van Daans week. Wat direct opviel:
- Zijn werk- en sportafspraken stonden vast, maar schoolwerk was nergens gepland.
- Hij onderschatte hoeveel tijd hij nodig had voor bepaalde vakken.
- Hij had tussendoor tijd over, bijvoorbeeld tussen school en werk, maar gebruikte die niet efficiënt.
Samen hebben we met behulp van de 1blik school- planmethodiek zijn week opnieuw ingericht. Het belangrijkste was om zijn vaste verplichtingen en vrije tijd in balans te brengen en ruimte te maken voor school.
Aan de slag met plannen
We werkten aan haalbare doelen. Daan begon met het verdelen van grote opdrachten over meerdere dagen, in plaats van alles in één avond te willen doen. Hij ontdekte ook dat hij de tijd tussen school en werk kon benutten om kleinere taken, zoals een paragraaf lezen of een oefening maken, alvast af te vinken.
Ik gaf hem de tip om zijn huiswerk te koppelen aan vaste momenten in zijn week. Voor voetbaltraining maakte hij bijvoorbeeld zijn Engels huiswerk, en op wedstrijddagen pakte hij wiskunde aan. Deze routine gaf hem rust en structuur.
Het verschil dat plannen maakt
Na een paar weken zag ik een andere Daan. Zijn cijfers begonnen te verbeteren, hij voelde zich minder gestrest, en hij kreeg zelfs complimenten van zijn docenten. Daan vertelde me dat plannen geen ‘extra taak’ meer voelde, maar juist een manier werd om alles te kunnen doen wat hij belangrijk vond. Hij leerde dat plannen hem vrijheid gaf in plaats van beperkingen.
Mijn tips als planspecialist voor leerlingen met een bijbaan
- Start met een overzicht: Noteer je vaste afspraken en kijk waar ruimte zit in je week.
- Prioriteer: Niet alles kan tegelijk. Beslis wat echt belangrijk is, vooral in drukke weken.
- Kleine stappen tellen ook: Gebruik korte momenten, zoals een halfuur tussen school en werk, voor kleinere taken.
- Flexibiliteit is key: Als iets anders loopt dan gepland, pas je schema aan in plaats van het op te geven.
Als planspecialist zie ik keer op keer hoe leerlingen, met de juiste begeleiding en een goed plan, school en andere activiteiten succesvol kunnen combineren. Het verhaal van Daan is slechts één voorbeeld van hoe plannen een wereld van verschil kan maken. Benieuwd hoe dit voor jouw kind of leerlingen kan werken? Ik help graag!