Structuur en planning als steunpilaren voor leerlingen met dyslexie
Wat kunnen we doen om leerlingen met dyslexie beter te ondersteunen in hun leerproces? Welke uitdagingen ervaren zij in de klas en hoe kunnen docenten en ouders bijdragen aan een omgeving waarin deze leerlingen zich begrepen en gesteund voelen? In deze lezing bespreekt Bernadeth strategieën om leerlingen met dyslexie te helpen door middel van planning en structuur.
Waar lopen leerlingen met dyslexie tegenaan in de klas?
Leerlingen met dyslexie ervaren vaak problemen met lezen, schrijven en het verwerken van informatie. Dit kan leiden tot vertragingen bij het maken van opdrachten, moeite met tekstbegrip, en verwarring bij complexe taken. Ze hebben vaak meer tijd nodig om informatie te verwerken en kunnen zich overweldigd voelen door de hoeveelheid werk, vooral wanneer er geen duidelijke planning is. Daarnaast kan het leiden tot frustratie en een verminderd zelfvertrouwen wanneer ze zich niet begrepen voelen door docenten of medeleerlingen.
Hoe kan leren plannen helpen?
Plannen helpt niet alleen om overzicht te krijgen, maar ook om stress te verminderen. Voor leerlingen met dyslexie is een goede planning een manier om taken te structureren en hun leerproces te organiseren. Het voorkomt dat ze achterlopen of taken vergeten, wat vaak gebeurt door de extra moeite die ze moeten doen om te lezen en schrijven. Door planningstechnieken aan te leren, kunnen leerlingen hun eigen leerproces beter in de hand houden en met meer zelfvertrouwen hun schoolwerk aanpakken.
Mogelijke onderwerpen:
- De uitdagingen van dyslexie in de klas en hoe deze zich uiten
- Praktische strategieën voor docenten om leerlingen met dyslexie te ondersteunen
- Het belang van visuele hulpmiddelen, structuur en overzicht voor dyslectische leerlingen
- Technieken om opdrachten op te splitsen en extra tijd in te plannen
- Hoe ouders en docenten samen een planningsmethode kunnen ontwikkelen
- Het vergroten van zelfvertrouwen en motivatie door planning
Actieve lezing over plannen als steun bij dyslexie
In deze lezing geeft Bernadeth praktische tips en inzichten voor het ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Ze deelt haar eigen ervaringen en bespreekt hoe planning een sleutelrol kan spelen bij het succesvol begeleiden van deze leerlingen. De lezing biedt handvatten voor zowel leerlingen, ouders als docenten om planning effectief in te zetten, en benadrukt het belang van planning als basisvaardigheid om dyslectische leerlingen te helpen hun schooltijd met meer succes en zelfvertrouwen te doorlopen.
Meer informatie aanvragen over deze lezing
"*" geeft vereiste velden aan