Planning als basisvaardigheid voor de docenten van morgen
In deze interactieve gastles voor toekomstige docenten ontdekken studenten hoe ze hun eigen planningsvaardigheden kunnen verbeteren en hoe ze planning effectief kunnen integreren in hun toekomstige klaslokalen. Voor velen blijkt plannen een uitdaging, en dat geldt ook voor studenten in de lerarenopleiding. Hoe kun je als docent leerlingen begeleiden in het plannen, als je zelf vaak ook nog zoekende bent? Deze gastles biedt inzicht, praktische tools en handvatten om hiermee om te gaan.
Praktische handvatten en persoonlijke aanpak
Met praktijkgerichte voorbeelden en herkenbare situaties ontdekken studenten welke planningsstrategieën bij hen passen en leren ze hoe ze planning aan hun leerlingen kunnen overbrengen. In plaats van standaardoplossingen te bieden, dagen we studenten uit om na te denken over hun persoonlijke aanpak en deze toe te passen in het klaslokaal.
Enkele thema’s die we bespreken:
- Structuur bewaken: Hoe zorg je voor overzicht in je taken en planning?
- Flexibiliteit behouden: Hoe blijf je flexibel zonder de planning uit het oog te verliezen?
- Voorbeeldgedrag tonen: Hoe geef je het goede voorbeeld in planning aan je leerlingen?
- Leerlingen ondersteunen: Hoe help je leerlingen om hun eigen planningsvaardigheden te ontwikkelen?
- Reflectie op eigen planningsstijl: Wat werkt voor jou en waar liggen jouw uitdagingen?
Voorbereid voor een succesvolle start
Deze sessie bereidt toekomstige docenten voor om niet alleen zelf grip te krijgen op hun planning, maar ook om deze vaardigheid effectief over te brengen op hun leerlingen. Het resultaat is niet alleen meer overzicht voor de docent zelf, maar ook een inspirerende rol die de leerlingen helpt structuur te vinden in hun schoolwerk – een essentiële vaardigheid in het onderwijs van vandaag.
Meer informatie aanvragen over deze gastles
"*" geeft vereiste velden aan