Lezing

Gezien Gehoord Geholpen

Effectieve ondersteuning om leerlingen in hun kracht te zetten

Elke leerling verdient aandacht, empathie en verbinding in het onderwijs

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat elke leerling zich gezien, gehoord en geholpen voelt in het onderwijs? Wat kunnen docenten doen om hun leerlingen echt te zien en te horen? Wat betekent het echt om aandacht te geven aan hun unieke talenten en uitdagingen? In deze lezing onderzoekt Bernadeth hoe docenten en scholen kunnen bijdragen aan een onderwijsomgeving waarin iedere leerling de kans krijgt om zich volledig te ontwikkelen.

Worden leerlingen gezien, gehoord en geholpen?

In het huidige onderwijssysteem voelen sommige leerlingen zich een nummer en ervaren zij weinig persoonlijke aandacht. Hoe kunnen we hen centraal stellen en luisteren naar hun eigen stem en verhaal? Bernadeth bespreekt hoe belangrijk het is om de noden en talenten van leerlingen te herkennen en hierop in te spelen, zodat zij zich niet alleen begrepen voelen, maar ook volledig tot hun recht komen.

Hoe kunnen docenten leerlingen écht zien, horen en ondersteunen?

In het onderwijs spelen docenten een essentiële rol in het bevorderen van een inclusieve en veilige leeromgeving. Door oog te hebben voor het verhaal en de talenten van elke leerling, maken docenten een groot verschil. Het begeleiden van leerlingen gaat verder dan alleen lesgeven. Docenten die openstaan voor de persoonlijke verhalen en uitdagingen van hun leerlingen, ondersteunen hen niet alleen academisch, maar ook op persoonlijk vlak. Bernadeth laat, met inspirerende praktijkvoorbeelden, zien hoe docenten ruimte kunnen creëren voor persoonlijke aandacht en hoe deze benadering bijdraagt aan het welzijn en de motivatie van hun leerlingen. Ze deelt daarnaast concrete strategieën en tools waarmee docenten hun leerlingen emotioneel en sociaal kunnen ondersteunen, en zo bijdragen aan hun volledige ontwikkeling.

Mogelijke onderwerpen:

  • Het belang van persoonlijke aandacht in het onderwijs
  • Praktische manieren om leerlingen echt te zien en te horen
  • De impact van een veilige leeromgeving op het welzijn en de prestaties van leerlingen
  • Het integreren van empathie en luisteren in de dagelijkse onderwijspraktijk
  • Samenwerking tussen ouders en docenten om leerlingen te ondersteunen

Over de lezing

Tijdens deze lezing neemt Bernadeth het publiek mee in haar visie op het thema “Gezien, Gehoord en Geholpen” in het onderwijs. Door middel van persoonlijke verhalen en inspirerende praktijkvoorbeelden biedt zij handvatten voor docenten, ouders en onderwijsondersteuners om meer mensgericht onderwijs te bevorderen. Deze lezing is bedoeld voor iedereen die een sterkere verbinding met leerlingen wil creëren en bij wil dragen aan een inclusieve leeromgeving.

 

Meer informatie aanvragen over deze lezing

"*" geeft vereiste velden aan